Nechci znít stejně dogmaticky jako samotný autor, který zde - přes zjevnou snahu z jeho strany - poskládal páté přes deváté, bez ladu a skladu. Záhy jsem nesouhlasila s většinou překládaných myšlenek a důvod je zřejmý, nemáme stejný názor na to základní, nesdílíme stejnou víru v Boha, nebo nesdílíme víru ve stejného Boha (a to snad pořád v rámci víry křesťanské).
Od toho se nedá nijak odhlédnout, ale...
Nechci znít stejně dogmaticky jako samotný autor, který zde - přes zjevnou snahu z jeho strany - poskládal páté přes deváté, bez ladu a skladu. Záhy jsem...
Nechci znít stejně dogmaticky jako samotný autor, který zde - přes zjevnou snahu z jeho strany - poskládal páté přes deváté, bez ladu a skladu. Záhy jsem nesouhlasila s většinou překládaných myšlenek a důvod je zřejmý, nemáme stejný názor na to základní, nesdílíme stejnou víru v Boha, nebo nesdílíme víru ve stejného Boha (a to snad pořád v rámci víry křesťanské).
Od toho se nedá nijak odhlédnout, ale pokusila jsem se trochu objektivněji jednotlivé myšlenky zkoumat, nicméně nešlo to.
Už odstavec 2, kde autor úvodem předesílá: "Toto je pouze jedna strana dialogu. Já něco tvrdím a ty, pokud chceš, mi to vyvracej." Bohapustý (doslova) a přezíravý nesmysl: ty (autore) na příjmu nebudeš, tak jaképak vyvracení.
V mnoha bodech samotného filosofování je první věta docela líbivá, že by jí člověk okamžitě uvěřil, ale než má šanci si to srovnat v hlavě, přijde druhá věta, která tu první vlastně podtrhne, neboli navrhne na její podporu něco vlastně zcela opačného, nebo nesmyslného. Např.: "Kdyby se našel důkaz, že existuje posmrtný život, samotný život by se nenapravitelně pokazil. Byl by k ničemu a sebevražda by se stala ctností." Jak druhé vyplývá z prvního? Kde se tam vzala ctnost? (v posmrtný život nevěřím stejně jako autor, ale s těmihle vývody prostě souhlasit nemůžu).
A tak by se daly autorovy myšlenky rozebírat kousek po kousku, ale nevidím v tom valný smysl...
(Vlastně ty nejzajímavější myšlenky jsem našla v Předmluvě k novému vydání.)
Teprve teď jsem si všimla, že ta kniha je vlastně padesát let stará, takže jsou to myšlenky třicátníka, nikoli zralého muže, na sklonku kariéry a života. Takže to možná vysvětluje tu zarytou dogmatičnost ;-)
Číst více
Číst více