Objednávka

Vítězslava Kaprálová

Vítězslava Kaprálová
Tištěná kniha

60 % (1 Hodnocení)

Vítězslava Kaprálová

60 % (1 Hodnocení)

Tištěná kniha - vázaná s laminovaným potahem

rok vydání 2014

290 Kč

Běžná cena 329 Kč

Ušetříte 39 Kč

Vyprodáno

Podrobnosti

O knize

Vítězslava Kaprálová (24.1.1915 – 16.6.1940) je výjimečná skladatelská osobnost české hudby první poloviny 20. století, doby tvůrčích hledání v technice hudebního vyjadřování a ve vytváření základů nové hudby. Na rozdíl od řady jiných jmen její tvůrčí odkaz v historické kontinuitě nezanikl, její dílo je stále v...
Vítězslava Kaprálová (24.1.1915 – 16.6.1940) je výjimečná skladatelská osobnost české hudby první poloviny 20. století, doby tvůrčích hledání v technice hudebního vyjadřování a ve vytváření základů nové hudby. Na rozdíl od řady jiných jmen její tvůrčí odkaz v historické kontinuitě nezanikl, její dílo je stále v pozornosti interpretů....
Vítězslava Kaprálová (24.1.1915 – 16.6.1940) je výjimečná skladatelská osobnost české hudby první poloviny 20. století, doby tvůrčích hledání v technice hudebního vyjadřování a ve vytváření základů nové hudby. Na rozdíl od řady jiných jmen její tvůrčí odkaz v historické kontinuitě nezanikl, její dílo je stále v pozornosti interpretů. Vyrostla v hudebním prostředí rodiny, otec byl významným hudebním skladatelem a pedagogem v Brně. V tomto prostředí bylo její myšlení utvářeno moravskou lidovou písní, která se stala základním zdrojem její bohaté melodiky. V Brně vystudovala na konzervatoři skladbu u Viléma Petrželky a dirigování u Zdeňka Chalabaly. Poté své znalosti prohloubila studiem v Praze. Na zdejší Mistrovské škole konzervatoře pokračovala ve studiu skladby u Vítězslava Nováka a dirigování u Václava Talicha. Progresivně orientované umělecké prostředí tehdejší Prahy jí přiblížilo cíl její tvůrčí orientace, jíž byla Paříž, tehdy centrum směrů moderní hudby, orientované na nové kompoziční styly. Sem jí poutal zájem o novoklasický styl a zejména tvůrčí přítomnost Igora Stravinského. V dirigování se stala žákyní Charlese Muncha, ve skladbě s definitivní platností Bohuslava Martinů. Byla uznávána jako dirigentka a jako skladatelka se brzy stala i přes svůj mladý věk součástí tamního hudebního světa. Rok 1939, rok likvidace Československa nacistickým Německem, jí znemožnil se vrátit domů. Uvažovala o emigraci do USA. Německá armáda postupující rychle na Paříž ji přinutila utéct do jižní Francie, kde se jí ale zhoršil zdravotní stav neléčitelné tehdy choroby natolik, že zde ve věku 25 let v Montpellier zemřela. Zanechala po sobě 25 kompozičních opusů, dokumentujících vývoj jejího talentu a kompoziční techniky až po zvukově pozoruhodné skladby ve stylu vytříbeného novoklasicismu.

Hodnocení z největšího nezávislého čtenářského portálu

Ve spolupráci s Databazeknih.cz

60%

(1 Hodnocení)

Online knihkupectví Palmknihy vám jako jediný e-shop přináší nezávislé čtenářské recenze a hodnocení oblíbeného portálu Databazeknih.cz 

Populární hodnocení

20.10.2015
Nesmírně zajímavá osobnost Vítězslavy Kaprálové, která prožila krátký, ale pozoruhodně naplněný život, by si zasloužila lepší knihu. Tahle je bohužel průměrná. Je od začátku do konce plná chyb - tedy ne faktických, ale stylistických. Poznámky pod čarou jsou mnohdy zajímavější než samotný text, navíc kolikrát přímo chaoticky uspořádané (a to nemluvím o jedné ocitované recenzi, z níž čtenář nic mít...
Nesmírně zajímavá osobnost Vítězslavy Kaprálové, která prožila krátký, ale pozoruhodně naplněný život, by si zasloužila lepší knihu. Tahle je bohužel průměrná. Je od...
Nesmírně zajímavá osobnost Vítězslavy Kaprálové, která prožila krátký, ale pozoruhodně naplněný život, by si zasloužila lepší knihu. Tahle je bohužel průměrná. Je od začátku do konce plná chyb - tedy ne faktických, ale stylistických. Poznámky pod čarou jsou mnohdy zajímavější než samotný text, navíc kolikrát přímo chaoticky uspořádané (a to nemluvím o jedné ocitované recenzi, z níž čtenář nic mít nebude, neumí-li francouzsky, poněvadž s jejím překladem si nikdo hlavu nelámal). Autor si občas poskočí sem a tam v čase, jak se mu to zrovna hodí, a až do samého konce téměř ignoruje zdravotní potíže Kaprálové. Vždy se dozvíme jen něco ve smyslu, že právě byla nemocná, ale nikdy, co jí bylo. Také z její osobní korespondence rodičům mohlo být vybráno více - to jsou totiž ty vůbec nejzajímavější řádky, jaké kniha nabízí. Z nich si uděláme nejlepší představu o tom, jaká byla. Jiřímu Mackovi tuhle polovičatou práci (a to prosím jde už o druhé, rozšířené vydání) úplně neodpustím. Když jeho dílo srovnám třeba s Dvořákem od Klause Dögeho, ten rozdíl je až propastný. Přes všechny výtky je ale třeba říct, že na mě kniha zapůsobila. Jenže to je spíše zásluhou života, jaký Vítězslava Kaprálova vedla. Nebo stihla vést.
Číst více Číst více

Více od autora:

Jiří Macek

Verze vašeho prohlížeče je zastaralá!

a může vykazovat chyby v průběhu nákupu či v samotném zobrazení.
Pro nerušený nákup aktualizujte váš prohlížeč na nejnovější verzi nebo zvolte jiný prohlížeč.

Otevřít v Microsoft Edge Přesto pokračovat