Objednávka

Genciána

Genciána
Tištěná kniha

80 % (9 Hodnocení)

Genciána

80 % (9 Hodnocení)

Tištěná kniha - brožovaná

rok vydání 2021

167 Kč

Běžná cena 229 Kč

Ušetříte 62 Kč

Skladem > 5 ks

Podrobnosti

  • Nakladatel
  • Kategorie
  • Výška
    • 187.00 mm
  • Šířka
    • 123.00 mm
  • Hloubka
    • 11.00 mm
  • Hmotnost
    • 0.15 kg
  • Jazyk
    • čeština
  • Počet stránek
    • 96
  • Typ vazby
    • brožovaná
  • Ean
    • 9788027508273
  • ISBN
    • 9788027508273

O knize

„V lomu modrého kamene / barva ještě o kus hlubší než bolest,“ píše mladý básník a malíř v jednom z erbovních veršů své druhé sbírky, jejíž název odkazuje k… Ale to si vnímavý čtenář jistě rád vyhledá. Podstatné je, že jde o soubor silné obraznosti, pokus o „dospělé“, celistvé vnímání skutečnosti i o vyzrálejší víru,...
„V lomu modrého kamene / barva ještě o kus hlubší než bolest,“ píše mladý básník a malíř v jednom z erbovních veršů své druhé sbírky, jejíž název odkazuje k… Ale to si vnímavý čtenář jistě rád vyhledá. Podstatné je, že jde o soubor silné obraznosti, pokus o „dospělé“, celistvé vnímání skutečnosti i o vyzrálejší víru, byť nikoli nutně...
„V lomu modrého kamene / barva ještě o kus hlubší než bolest,“ píše mladý básník a malíř v jednom z erbovních veršů své druhé sbírky, jejíž název odkazuje k… Ale to si vnímavý čtenář jistě rád vyhledá. Podstatné je, že jde o soubor silné obraznosti, pokus o „dospělé“, celistvé vnímání skutečnosti i o vyzrálejší víru, byť nikoli nutně výhradně o víru vertikální. Platí, že básník hledá především v jemných (ale i ostrých) lomech všedního života. Výsledkem je naléhavá „slitina obav i něhy“. Poezie vztahu, ustavičné, krásné pozornosti! Matěj Lipavský (nar. 1985) vystudoval AVU, je zastoupen v antologii Nejlepší české básně 2015. V roce 2016 vydal svůj básnický debut nazvaný Nika.

Hodnocení z největšího nezávislého čtenářského portálu

Ve spolupráci s Databazeknih.cz

80%

(9 Hodnocení)

Online knihkupectví Palmknihy vám jako jediný e-shop přináší nezávislé čtenářské recenze a hodnocení oblíbeného portálu Databazeknih.cz 

Populární hodnocení

2.3.2022
Autorovo záliba ve výtvarném umění z textů přímo sálá. Tolik krásných barevných lyrických obrazů člověk na jednom místě jen tak nenalezne. Přesto na mě sbírka působí dojmem rozkolísanosti, a to především kompoziční. Objevují se motivy viny (dluhu), židovství, vykoupení, děr (či jizev) a provívání přes tyto díry, které se lyrický subjekt a vlastně v podstatě všichni lidé snaží různými způsoby vyléčit...
Autorovo záliba ve výtvarném umění z textů přímo sálá. Tolik krásných barevných lyrických obrazů člověk na jednom místě jen tak nenalezne. Přesto na mě sbírka působí...
Autorovo záliba ve výtvarném umění z textů přímo sálá. Tolik krásných barevných lyrických obrazů člověk na jednom místě jen tak nenalezne. Přesto na mě sbírka působí dojmem rozkolísanosti, a to především kompoziční. Objevují se motivy viny (dluhu), židovství, vykoupení, děr (či jizev) a provívání přes tyto díry, které se lyrický subjekt a vlastně v podstatě všichni lidé snaží různými způsoby vyléčit, i přestože si někdy myslí, že se to již nepovede či je to nemožné: "věděl jsem že znovu uvěřím / držení hlavy / stínu květin promítnutých na zeď mezaninu / a znovu i té pasti." A to je právě úkol genciány, již se každá bytost snaží nalézt, genciánou se tak může stát cokoliv, třeba i "papež s koalou v náručí / roztažené tři drápky na brokátu / fotka která mě dokáže utěšit / a země vycházející nad kráterem Tycho." Přesto se ovšem ve sbírce objevují pasáže, které mohou napovídat důvody oněch lidských ran, které si člověk s sebou nese: "do ucha mi šeptáš pin / naházíš do sebe skleněné nudle / co jsi to říkala? / déšť to zamluvil." Lyrický subjekt se ovšem odmítá vzdát: "nepřijít o víru v rým / jako o kteroukoliv víru." Lyrický subjekt si tak často vnímá všedních každodenních věcí a činností, které spojuje s hlubšími niternými pocity. Nejdůležitější je vlastností lyrického subjektu je ale jakási paměť usouvztažněna k druhým lidem. Často popisuje typické činnosti či záliby, které vypozoroval u druhých lidí. Pozoruhodná je práce s jazykem. Matěj Lipavský ve svém básnickém projevu užívá netradiční slova - odborné výrazy z oblasti mikrobiologie (cysta, zygota, homunkulus, šroubovice), z dnešního hlediska již zastaralá slova (krvotok, tratoliště) nebo slova spojená s moderní technikou (flashka). Slova nestojí izolovaně, ale je s nimi dále pracováno a vznikají tak pozoruhodná slovní spojení.
Číst více Číst více
14.12.2021
Matějovi básně jsou civilně lyrické, plné náznaků tušeného, podobně jako jeho obrazy a akvarely. Místa a věci se rozpíjejí pod vrstvami a tíhou času. Jako přesvícené polaroidové fotografie. Básně se vzájemně doplňují a tvoří tak jakýsi svět sám o sobě. Svět velmi intimní, do kterého není snadné proniknout, ale svět plný nečekaných souvislostí a jemných světelných přechodů a nálad. Doporučuji.
Matějovi básně jsou civilně lyrické, plné náznaků tušeného, podobně jako jeho obrazy a akvarely. Místa a věci se rozpíjejí pod vrstvami a tíhou času. Jako přesvícené...
Matějovi básně jsou civilně lyrické, plné náznaků tušeného, podobně jako jeho obrazy a akvarely. Místa a věci se rozpíjejí pod vrstvami a tíhou času. Jako přesvícené polaroidové fotografie. Básně se vzájemně doplňují a tvoří tak jakýsi svět sám o sobě. Svět velmi intimní, do kterého není snadné proniknout, ale svět plný nečekaných souvislostí a jemných světelných přechodů a nálad. Doporučuji.
Číst více

Verze vašeho prohlížeče je zastaralá!

a může vykazovat chyby v průběhu nákupu či v samotném zobrazení.
Pro nerušený nákup aktualizujte váš prohlížeč na nejnovější verzi nebo zvolte jiný prohlížeč.

Otevřít v Microsoft Edge Přesto pokračovat